welcome to my world...

welcome 2' my world..don't forget to tell friends...have a nice experience here

Wednesday, February 23, 2011

Malam kemuliaan turunnya Al Qur`an








Nuzul AL-Qur’an
yang secara harfiahnya bererti turunnya Al Qur’an merupakan istilah yang merujuk kepada peristiwa penting penurunan wahyu Allah yang pertama kepada nabi dan rasul terakhir agama Islam yakni Nabi Muhammad SAW.

Ramadhan adalah bulan diturunkannya Al-Quran. Turunnya al-Quran dari Allah SWT kepada Rasullullah SAW diperingati setiap tanggal 17 ramadhan.

Penting bagi kita untuk mengetahui sejarah turunnya Al Quran agar menambah keteguhan iman kita kepada kitab Allah SWT dan tetap pada Ajaran Islam. Apabila kita tidak mengetahui sejarah, maka kecenderungan akan mengulangi sejarah seperti masa lalu ketika terjadinya pemalsuan al-Qur’an pada masa-masa awal Islam.

Pemalsuan terhadap al-Quran bukan tidak mungkin terjadi lagi, mengingat bebasnya dan maraknya ajaran-ajaran “nyeleneh” yang bermunculan. Wacana tentang sejarah al-Quran, seperti bagaimana al-Qur’an diturunkan, bagaimana para ulama’ menjaga al-Quran dari masa ke masa perlu diketahui oleh umat Islam. Bagimana sejarah turunnya al-Qur’an tersebut? Dan apa yang dapat kita ambil pelajaran dari sejarah turunnya al-Qur’an?

Istilah turunnya al-Qur’an berasal dari kata “nazala, yanzilu nazlan” yang ertinya turun. Sedangkan nuzul al-Qur’an adalah turunnya al-Quran kepada nabi Muhammad SAW.

Surat Al Qur`an yang pertama kali Turun adalah Surat Al-Alaq [96] ayat 1-5. Surat Al ‘Alaq terdiri atas 19 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyah. Ayat 1 sampai dengan 5 dari surat ini adalah ayat-ayat Al Quran yang pertama sekali diturunkan, yaitu di waktu Nabi Muhammad s.a.w. berkhalwat di gua Hira’. Surat ini dinamai Al ‘Alaq (segumpal darah), diambil dari perkataan Alaq yang terdapat pada ayat 2 surat ini. Surat ini dinamakan juga dengan Iqra atau Al Qalam.

Berikut suratnya:

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

1. Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan 2. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. 3. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, 4. Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam 5. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya

Malam Lailatul Qadar

Tak lupa pula, di setiap bulan ramadhan kita selalu ingat akan malam yang sangat mulia, malam yang lebih baik dari 1000 bulan, iaitu Malam Lailatul Qadar . Malam Lailatul Qadar bukanlah malam yang penuh dengan bintang yang bersinar (sebagaimana diperkirakan orang) akan tetapi Lailatul Qadar adalah malam yang mempunyai tempat khusus di sisi Allah. Dimana setiap Muslim dianjurkan untuk mengisi malam tersebut dengan ibadah dan mendekatkan diri padanya.

Lailatul Qadar mempunyai kedudukan yang istimewa dalam Islam, kerana malam tersebut diakui sebagai malam yang lebih baik dari seribu bulan. Pada malam tersebut turunlah para malaikat (termasuk malaikat Jibril) dengan izin Allah untuk mengatur segala urusan. Malam tersebut akan penuh dengan kesejahteraan sampai terbit fajar.

Seperti halnya kematian, malam Lailatul Qadar juga dirahsiakan keberadaannya oleh Allah supaya manusia mempergunakan seluruh waktunya untuk beribadah, selalu berbuat kebaikan dan taat kepada Tuhannya.

Imam Thabari mengatakan: “Tersembunyinya malam Lailatul Qadar sebagai bukti kebohongan orang yang mengatakan bahwa pada malam itu akan datang ke dalam penglihatan kita sesuatu yang tidak akan pernah kita lihat pada malam-malam yang lain sepanjang Tahun, sehingga tidak semua orang yang beribadah sepanjang tahunnya mendapat Lailatul Qadar”

Sedangkan Ibnu Munir mengatakan bahwa tidak sepantasnya kita menghukumi setiap orang dengan bohong, karena semua ciri-ciri tersebut bisa dialami oleh sebahagian golongan umat, selayaknya karamah yang Allah berikan untuk sebagian hambanya, karena Nabi sendiri tidak pernah membatasi ciri-ciri yang ada, juga tidak pernah menafikan adanya karamah.

Ada sebahagian pendapat yang mengatakan bahwa salah satu ciri datangnya malam Lailatul Qadar adalah melihat segala sesuatu yang ada di bumi ini tertunduk dan sujud ke hadirat-Nya. Sebagian lain mengatakan pada malam itu dunia terang benderang, dimana kita dapat melihat cahaya dimana-mana sampai ke tempat-tempat yang biasanya gelap.

Ada sebuah surat yang khusus membahas tentang Lailatul Qadar ini, iaitu
Surat Al-Qadr
[97].Surat Al Qadr terdiri dari 5 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyah, diturunkan sesudah surat ‘Abasa. Surat ini dinamai Al Qadr (Kemuliaan), diambil dari perkataan Al Qadr yang terdapat pada ayat pertama surat ini.

Berikut suratnya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

1. Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qur’an) pada malam kemuliaan
2. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
3. Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.
4. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
5. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

Rujukan:
1) PENDIDIKAN ISLAM,FALSAFAH dan SEJARAH,2003 (ahmad mohd salleh)
2) Filed Under blogger, ruhani
3) Rujukan internet: www.iluvislam.com


Disediakan Oleh:

WAN NOORAISHAH BT WAN OMAR

BACHELOR OF ISLAMIC EDUCATION 2010/2011


12 comments:

  1. mumtaz ya ustazah....
    ana sangat suka membaca blog enti kerana banyak maklumat2 ana perolehi berkaitan dengan al-quran...
    ana harap enti teruskan perjuangan enti dalam menulis artikel2 berkaitan al-quran ini kerana al-quran merupakan mukjizat yang teragung...

    syukran..

    ReplyDelete
  2. Syukur Alhamdulillah, masih ada yang berusaha menulis tentang kalimaT Allah, dan terima kasih pada penulis semoga Allah SWT menambah kesepatan untuk menulis dan menebarkan kebajikan dan mendapat balasan dari Allah SWT yang setimpal Amin

    ReplyDelete
  3. “..niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat..” (Q.S – Al Mujaadilah : 11)
    mari beribadah dengan ilmu, mengikuti Al Quran dan as sunnah. Karena dengan ilmu kita akan meraih kemulian.
    “Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan…”

    ReplyDelete
  4. piko(akil)
    assalamualaikum..bersyukur krhadrat Ilahi kerana adanya penulis ini para pembaca dapat mengetahui ilmu dan pengetahuan yang penting terutamanya dalam kitab Suci Al-Quran, Insyaallah semoga penulis ini dapat keberkatan dan nikmat serta ganjaran dari ALLAH SWT dan mudah-mudahan ilmu ini dapat disebarkan dengan lebih luas tehadap makhluk ciptaanNYA..saya berharap agar penulis ini dapat terus berjuang sebagai hamba ALLAH SWT untuk mengembangkan lagi ilmu yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w...

    ReplyDelete
  5. salam....suke baca blog ni coz dpt tmbah kan ilmu....

    ReplyDelete
  6. alhamdulillaa..satu perkongsian ilmu yg begitu manfaat untuk semua umat islam mengetahui sebab2 turunnya ayat2 al-quran.mg2 dgn segala pengisian ilmiah ini d berkati allah hendaknya...ameen...mumtaz...barakallahufik.

    ReplyDelete
  7. wah...satu artikel yang menarik untuk dibaca..tahniah kepada penulis....hope next time penulis post byk lg artikel2 macam nie

    ReplyDelete
  8. selamat berjuang...hehehe...nice to share..

    ReplyDelete
  9. mawardah*_*p.serai28 February, 2011 12:33

    tahniah ats kehebatan penulis blog ini dlm menghasilkan text yang amat bernilai......
    *_*
    i think text nie sesuai dibaca untuk semua golongan peringkat yang ingin memahami tentang penurunan al-quran secara lebih mendalam...
    erm...byk pedoman yang berguna and then semoge terus sukses...huhuhuhu....
    bye..bye..*_*

    ReplyDelete
  10. artikel yang menarik untuk dikongsi bersama dikala umat manusia tenggelam didalam arus kemodenan dunia hari ini..
    semoga artikel2 sebegini akan diteruskan...
    disini saya ingin mencadangkan penulis supaya mencari artikel tentang "sungai didasar laut"..saya pernah terbaca artikel ini..memang sangat bagus untuk memuji kebesaran Allah dan Al-Quran...wassalam

    ReplyDelete
  11. artikel yang menarik

    ReplyDelete
  12. salam ukhwah..
    thanks kpd shbt2 yg sudi memberi pndangan tntg artikel nie..
    to anonymous : insyaallah next time sy akn mencri artikel tntg sungai tue...tjuk dye mcm mnarik utk dikongsi brsama..syukran la kum...

    ReplyDelete